Com en moltes altres facetes de la
vida, també en l'àmbit tecnològic tindrem una societat que evolucionarà i
funcionarà a dues velocitats. Els seus col·lectius més fràgils estan condemnats
a ser víctimes de la bretxa digital, agreujant més la seva situació personal de
vulnerabilitat.
Aquest mateix destí el comparteixen les
mateixes entitats socials sense ànim de lucre, que no disposen dels recursos
econòmics suficients per a digitalitzar-se, per poder mantenir el ritme
creixent d'implementació digital, per millorar els programes de suport a les
persones excloses tant del món real com el món digital.
Precisament per poder abordar aquest
nou repte cívic, la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, en
col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona, l'Obra Social la Caixa i la
Fundació Mobile World Capital, va posar en marxa el projecte m4Social
(www.m4social.org), per aconseguir crear una plataforma, que posés en contacte
tot el coneixement existent sobre les Tecnologies de la Informació i la
Comunicació (TIC), i així poder donar resposta a les necessitats socials
mitjançant la tecnologia digital.
Aquesta iniciativa reivindica el valor
social del mòbil, molt més enllà del que representa la telefonia, i posa sobre
la taula tot el potencial que pot tenir per facilitar les necessitats dels
col·lectius més febles. El principal objectiu del m4Social no és altre que
incrementar el nombre de projectes tecnològics i d'empreses d'emprenedors, que
tinguin en el seu ADN les necessitats d'aquells col·lectius que no tenen
l'accés a aquesta tecnologia bàsica.
D'aquesta manera, el m4Social neix per
ser l'aglutinador que posa en contacte les necessitats socials, amb els
desenvolupadors d'aplicacions per al telèfon mòbil i els finançadors dels
projectes per poder materialitzar-los.
Els àmbits en què m4Social està actuant
són tan variats com necessitats tenen les persones i les organitzacions. En
relació amb les persones, vull destacar el paper indispensable que aquesta
plataforma té en el tipus de tecnologies per a les persones amb discapacitat.
Des aplicacions que ajudin a millorar l'autonomia personal, o millorar la
capacitat relacional de la pròpia persona amb el seu entorn social més pròxim,
fins a aplicacions per a la localització de persones amb problemes de memòria.
Pel que fa a les organitzacions del Tercer Sector permetrà elaborar eines que optimitzin
la gestió diària en les pròpies organitzacions, perseguint una major eficiència
en la gestió dels recursos i una millor qualitat de les dades obtingudes.
La incorporació dels smartphone a la
nostra vida quotidiana és una realitat ineludible que ens envolta, i aquesta
circumstància no es pot obviar ni desaprofitar en el procés d'intervenció
social. I és precisament per això, que el nou context de la Societat de la
Informació i el desenvolupament de les Tecnologies de la Informació i la
Comunicació incideixen, de manera directa, en els àmbits econòmic, polític,
social i cultural de la nostra societat. Fent imprescindible una profunda
transformació social, econòmica i política i que no deixi a ningú pel camí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada