Arxiu del blog

diumenge, 27 de gener del 2019

L’empoderament tecnològic com a eina d’igualtat.

El proper 26 de febrer s'iniciarà una nova edició del Mobile World Congress, que posarà en contacte a milers de professionals del sector de les tecnologies de la informació i de la comunicació. Aquesta sinergia econòmica i tecnològica no és casual. Cada vegada és més evident que la nostra societat està orientada a interrelacionar-se digitalment. Tant les relacions interpersonals, com entre les persones i les empreses o les administracions evolucionen cap  a una intervenció digital completa.
 
Com en moltes altres facetes de la vida, també en l'àmbit tecnològic tindrem una societat que evolucionarà i funcionarà a dues velocitats. Els seus col·lectius més fràgils estan condemnats a ser víctimes de la bretxa digital, agreujant més la seva situació personal de vulnerabilitat.
 
Aquest mateix destí el comparteixen les pròpies entitats socials sense ànim de lucre, que no disposen dels recursos econòmics suficients per a digitalitzar-se i no poden ajudar a les persones que atenen, perquè no siguin excloses i s'integrin a la revolució digital.
 
Per abordar aquest nou repte social, la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona, ​​l'Obra Social la Caixa i la Fundació Mobile World Capital, va posar en marxa el projecte m4Social (www.m4social.org), per crear una plataforma, que posés en contacte tot el coneixement existent sobre les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), i així poder donar resposta a les necessitats socials emergents mitjançant la tecnologia digital.
 
Aquesta iniciativa posa en valor la interacció social del mòbil, molt més enllà del que representa el telèfon, i posa en evidència tot el potencial que pot tenir per pal·liar les necessitats socials dels col·lectius en risc d'exclusió. El principal objectiu del m4Social, no és altre que fomentar l’aparició de projectes tecnològics d'empreses i d'emprenedors, que tinguin en el seu ADN les necessitats d'aquells col·lectius que no poden pagar-se l'accés a aquesta tecnologia bàsica.
 
Així, el m4Social va néixer per ser l'aglutinador que posa en contacte les necessitats socials, amb els desenvolupadors d'aplicacions i els finançadors dels projectes per poder materialitzar-les.
 
Els àmbits en què el m4Social està actuant són tan variats com necessitats tenen les persones i les organitzacions. En relació amb les persones, a tall d’exemple, cal destacar el paper indispensable que aquest tipus de tecnologies té per a les persones amb discapacitat. Des d’aplicacions que ajudin a millorar l'autonomia personal, o millorar la capacitat relacional de la pròpia persona amb el seu entorn social més immediat, fins a la tecnologia per aplicar en el control de l'entorn més proper. Pel que fa a les organitzacions del Tercer Sector són necessàries eines que optimitzin la gestió diària de les pròpies organitzacions, amb la finalitat d’aconseguir una major eficiència i millor qualitat en els serveis prestats a les persones, així com en les dades obtingudes per avaluar els resultats.
 
El nou context de la Societat de la Informació i el desenvolupament de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació incideixen, de manera directa, en els àmbits econòmic, polític, social i cultural de la nostra societat, fa imprescindible una profunda transformació social, econòmica i política i que no deixi ningú pel camí.
 
Més encara quan avui ja disposem d'estudis que confirmen que com més tecnologia de la informació té al seu abast una persona pobra, millors són les probabilitats que la seva situació econòmica millori. Per tant, s'evidencia aquesta relació directa entre l'accés a la tecnologia i la reducció de la pobresa.
 
La Taula del Tercer Sector Social de Catalunya continuarà remant perquè la nostra societat tingui un accés universal a les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació.