Catalunya
és un país què el seu teixit associatiu ha estat la base d'una societat
compromesa en uns objectius comuns, ja siguin culturals, socials o
empresarials. Quan la societat catalana no tenia uns poders públics que la
organitzés, el teixit associatiu va fer sobreviure el país estructurant una
societat cohesionada, que ens ha permès que en moments complicats hagi’m
resistit millor els embats de la nostra història més recent.
Aquest
entramat d'entitats ha tingut una forta presència en la vida social i política
catalana. Des d’entitats culturals que van ser la llavor de futurs partits
polítics amb una forta incidència social, fins a entitats socials que, a
l’aixopluc de col·lectius laics o religiosos, han treballat per suturar la
bretxa social que el creixement econòmic provocava entre la nostra ciutadania.
Així
doncs, amb aquesta trajectòria que identifica el nostre ADN social, hem de
posar en valor que la nostra societat suposa un 16% de la població de tot
l'Estat espanyol, però en canvi aporta el 25% de tot el que es recapta a
Espanya per la casella social de l'0,7% de l'IRPF. Aquesta desproporció entre
el volum de població i el percentatge recaptat, ens indica molt clarament el
caràcter col·laboratiu de la nostra ciutadania i la seva capacitat de
mutualitzar els seus anhels socials.
No
obstant això, aquest talent solidari de la nostra ciutadania no té un retorn
des del propi Estat espanyol a l'hora de distribuir les inversions en projectes
socials. Resulta que d'aquest 25% recaptat l'IRPF a Catalunya (54,4 milions
d'euros a l'2014), només n’han tornat 30,8 milions d'euros per a entitats
ubicades al nostre país. És precisament per aquest espoli social, que el teixit
associatiu català porta dècades demanant que reparteixi el 0,7 de l'IRPF, en
proporció al volum de població de cada comunitat autònoma, a fi i efecte que
les organitzacions catalanes puguin tenir les mateixes oportunitats de dur a
terme els seus projectes que la resta d'ONG de l'Estat español.
Per
tant, la sentència que el Tribunal Suprem va dictar el passat 17 de març,
suposa una recentralització de competències que deixa a les entitats catalanes,
que no tenen àmbit estatal, sense la possibilitat de poder disposar d'aquests
recursos per al finançament dels seus projectes socials.
Al
meu entendre és molt simptomàtic que aquesta sentència del Tribunal Suprem
contradigui les 13 sentències anteriors emeses, tant pel Tribunal
Constitucional com el mateix Tribunal Suprem, que donaven la raó al govern de
la Generalitat, es produeixi ara en un procés de màxima tensió entre les
administracions catalana i espanyola. Fa olor a "vendetta" política
per fer un acte exemplificador en la mateixa línia de flotació de la societat
civil catalana.
Amb
aquesta sentència el Tribunal Suprem ha donat via lliure al govern de l'Estat
espanyol, perquè pugui irrompre d'una manera impune a les competències
autonòmiques en assistència i serveis socials. Això suposarà, sense cap mena de
dubte, que les ONG catalanes patiran una pèrdua de recursos econòmics per
atendre les necessitats socials més peremptòries. Més concretament, s'estima
que unes 60 ONG que desenvolupen els seus projectes a Catalunya, perdran
l'accés al finançament del 0,7% de l'IRPF per un valor superior als 13 milions
d'euros a l’any.
Faltarà
veure què n’opinen els partits que aspiren a bastir un govern a l'Estat
espanyol. Encara no he sentit posicionar-se a la gent de les delegacions
catalanes de Ciutadans, PSOE i Partit Popular. Potser encara no han rebut el
argumentari des de Madrid.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada