El
proper 26 de febrer s'iniciarà una nova edició del Mobile World Congress, que
posarà en contacte a milers de professionals del sector de les tecnologies de
la informació i de la comunicació. Aquesta sinergia econòmica
i tecnològica no és casual. Cada vegada és més evident que la nostra societat
està orientada a interrelacionar-se digitalment. Tant les relacions
interpersonals, com entre les persones i les empreses o les administracions
evolucionen cap a una intervenció
digital completa.
Com en moltes altres facetes de la
vida, també en l'àmbit tecnològic tindrem una societat que evolucionarà i
funcionarà a dues velocitats. Els seus col·lectius més fràgils estan condemnats
a ser víctimes de la bretxa digital, agreujant més la seva situació personal de
vulnerabilitat.
Aquest mateix destí el comparteixen les
pròpies entitats socials sense ànim de lucre, que no disposen dels recursos
econòmics suficients per a digitalitzar-se i no poden ajudar a les persones que
atenen, perquè no siguin excloses i s'integrin a la revolució digital.
Per abordar aquest nou repte social, la
Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, en col·laboració amb l'Ajuntament
de Barcelona, l'Obra Social la Caixa i la Fundació Mobile World Capital, va
posar en marxa el projecte m4Social (www.m4social.org), per crear una
plataforma, que posés en contacte tot el coneixement existent sobre les
Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), i així poder donar
resposta a les necessitats socials emergents mitjançant la tecnologia digital.
Aquesta iniciativa posa en valor la
interacció social del mòbil, molt més enllà del que representa el telèfon, i
posa en evidència tot el potencial que pot tenir per pal·liar les necessitats
socials dels col·lectius en risc d'exclusió. El principal objectiu del
m4Social, no és altre que fomentar l’aparició de projectes tecnològics
d'empreses i d'emprenedors, que tinguin en el seu ADN les necessitats d'aquells
col·lectius que no poden pagar-se l'accés a aquesta tecnologia bàsica.
Així, el m4Social va néixer per ser
l'aglutinador que posa en contacte les necessitats socials, amb els
desenvolupadors d'aplicacions i els finançadors dels projectes per poder
materialitzar-les.
Els àmbits en què el m4Social està
actuant són tan variats com necessitats tenen les persones i les
organitzacions. En relació amb les persones, a tall d’exemple, cal destacar el
paper indispensable que aquest tipus de tecnologies té per a les persones amb
discapacitat. Des d’aplicacions que ajudin a millorar l'autonomia personal, o
millorar la capacitat relacional de la pròpia persona amb el seu entorn social
més immediat, fins a la tecnologia per aplicar en el control de l'entorn més
proper. Pel que fa a les organitzacions del Tercer Sector són necessàries eines
que optimitzin la gestió diària de les pròpies organitzacions, amb la finalitat
d’aconseguir una major eficiència i millor qualitat en els serveis prestats a
les persones, així com en les dades obtingudes per avaluar els resultats.
El nou context de la Societat de la
Informació i el desenvolupament de les Tecnologies de la Informació i la
Comunicació incideixen, de manera directa, en els àmbits econòmic, polític,
social i cultural de la nostra societat, fa imprescindible una profunda
transformació social, econòmica i política i que no deixi ningú pel camí.
Més encara quan avui ja disposem
d'estudis que confirmen que com més tecnologia de la informació té al seu abast
una persona pobra, millors són les probabilitats que la seva situació econòmica
millori. Per tant, s'evidencia aquesta relació directa entre l'accés a la
tecnologia i la reducció de la pobresa.
La Taula del Tercer Sector Social de
Catalunya continuarà remant perquè la nostra societat tingui un accés universal
a les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada