Arxiu del blog

divendres, 24 de desembre del 2010

La Marató de TV3 és l'orgull de la societat catalana.


Aquesta és la sensació que tinc després d'haver vist el funcionament de La Marató d'enguany, en la qual s'ha fet un desplegament tecnològic sense precedents per arribar al màxim nombre de ciutadans possible. Ha estat un èxit a internet i als telèfons mòbils: des del seguiment i les adhesions a les xarxes socials fins a les noves aplicacions per a telèfons iPhone i Android o la web adaptada per a qualsevol mòbil, des d'on es poden fer donacions.

Precisament la seva pàgina web va experimentar una veritable explosió durant la jornada del 19 de desembre. Es van registrar 155.286 pàgines vistes i 35.765 visitants únics. Durant la setmana del 13 al 19 de desembre, el web de La Marató ha registrat 245.961 pàgines vistes i 54.942 visitants únics. L'emissió d'aquesta gala es va convertir en èxit d'audiència amb un de 21,2% de share i 438.000 espectadors.

Totes aquestes xifres, facilitades per la mateixa Televisió de Catalunya, no fan més que demostrar que des d'una televisió pública es poden aconseguir altes quotes d'audiència fent una televisió de qualitat. Una televisió solidària que acosta al telespectador les necessitats de persones que tenen la seva vida més complicada per causa d'alguna malaltia.

I precisament per això, l'organització d'aquest esdeveniment solidari, genera activitats en tots els racons de Catalunya. Des d'un barri de qualsevol ciutat catalana, fins el poble més allunyat del Pirineu o del Matarranya, s'organitzen activitats per recaptar fons per a La Marató. Aquesta mobilització ciutadana no té precedents no només a Catalunya sinó a la resta d'Espanya.

La Marató d'enguany va ser presentada per Albert Om durant més de 15 hores seguides, i es va aconseguir la recaptació més alta de tota la història de La Marató, que es porta realitzant des de 1992. Per això va comptar amb la participació de cantants i artistes que van cedir els seus drets d'autor acudint a 'La Marató' de forma gratuïta. Els artistes no van cobrar ni per a l'elaboració dels 150.000 discos que posen a la venda ni per les actuacions de la gala, que en aquesta edició va batre el rècord de recaptació amb 7.246.114 euros.

No obstant això, no tots els diners podrien anar a parar a causes benèfiques, ja que la SGAE vol fer caixa i cobrar 45.000 euros pels drets d'autor de les actuacions de la gala i els discos que edita la cadena. No vull fer demagògia amb els drets d'autor i la SGAE. Probablement tenen tot el dret del món a cobrar els seus royaltis com a autors de les cançons. No obstant això aquest afany recaptatori els posa clarament en fora de joc. Els seus clients, és a dir els que els compren els discos i paguen els drets d'autor, són els primers que s'han bolcat fent donatius o participant en les activitats de suport a La Marató per tot Catalunya.

Tot i això, i malgrat la SGAE, La Marató és molt més que un programa de televisió. La Marató és el posicionament solidari del poble català.