Arxiu del blog

dimecres, 2 de setembre del 2009

El virus de la Grip A: entre la prevenció i el negoci.


Estem sent crivellats per milers de missatges apocalíptics sobre els estralls que causarà el virus AH1N1 o molt més conegut com el virus de la grip A.

Aquest tipus de missatges arriben fins i tot a ser contradictoris com els que està llançant el Ministeri de Sanitat, dient un dia que tancaran les aules si hi ha més de tres casos i anunciant justament el contrari després d'uns dies.

Estem rebent informació per part els responsables sanitaris de la Generalitat, advertint l'elevat absentisme laboral que les empreses tindran aquesta tardor i recomanant mesures de planificació per a afrontar les repercussions en la producció, que aquesta pandèmia pot provocar en el teixit empresarial. Els grans profetes del sistema sanitari, estan vaticinant absentismes entre 30% i el 40% de les plantilles. Redeu quin merdé que ens anuncien!!!

Al meu entendre, s'han d'evitar reaccions exagerades que no ajuden a contenir la propagació del virus AH1N1, i, no obstant això, causen danys a les nostres economies, societats i pobles.

Entenc que la maduresa de la ciutadania és prou gran, com per a destriar el correcte i necessari, del superflu i apocalíptic.

A ningú se li escapa que darrere d'aquesta alarmant pressió mediàtica i política, apareixen interessos econòmics centrats en els grans pressupostos que els governs estan anunciant que invertiran, per a comprar milions de dosis de vacunes que encara ningú pot garantir ni l'eficàcia preventiva, ni els efectes secundaris que puguin tenir.

No crec que sigui massa ètic crear situacions d'autèntic histerisme entre la societat, per a després trobar la justificació política per a esgarrapar partides pressupostàries (a càrrec del detriment en inversió en altres necessitats), que permetin plantejar grans negocis amb la indústria farmacèutica. Ja sabeu la dita: “Qui l’oli remena se’n unta la mà”.

En aquest sentit, vull destacar que el canal de publicitat més efectiu que la indústria farmacèutica utilitza per a vendre els seus productes, és la generació d'alarma social referent a la salut de les persones. Si no, només heu de fixar-vos en les campanyes de publicitat que entre finals de setembre i desembre, ens amenacen tots els anys amb productes antigripals màgics, per a combatre el grip estacional.

Personalment penso que cal estar especialment sensibilitzats amb el virus AH1N1, però no caure en paranoies que facin el joc als grans negocis de la indústria farmacèutica. Seny, molt seny!!!